1. Identifiera dina målgrupper

Tänk efter. Du har säkert flera spännande målgrupper som du kan beteckna som dina ”fokusmålgrupper” – alltså de kunder du helst vill nå. Använd gärna underlag från marknadsundersökningar och rapporter för att säkerställa dem.

2. Ta fram ”karaktärer” för varje målgrupp

Säg att du har en klädbutik och en av dina huvudmålgrupper är modeintresserade kvinnor i medelåldern. Skapa en karaktär som symboliserar målgruppen. Till exempel ”Sara, 52 år”. Gör gärna fler karaktärer i samma målgrupp, men tänk på att varje karaktär ska skapas utifrån vilka du verkligen vill nå.

3. Gör en ”gärningsmannaprofil”

Jobba lite som en kriminalare gör. Ta din karaktär och gör – med utgångspunkt för hur din målgrupp generellt ser ut – en beskrivning av hur ”Sara, 52 år” lever. Skriv ner var hon bor, familj, vilken typ av jobb hon har och hur hon tar sig dit, intressen, utbildning, etc. Ju mer du kommer på desto bättre underlag kommer du ha att hitta lösningar på hur du når henne.

4. Kommunikativ lösning

Nu när du vet hur ”Sara, 52 år” bor och lever vet du även hur du lättast når henne. Du vet också vilka budskap som intresserar henne mest. Välj den mediekanal där du når henne och rikta ett budskap till henne.

5. Utvärdera och följ upp

Träffade du rätt? Ser du det i konverteringen i dina digitala kanaler? Kom de kunder som passar in i profilen ”Sara, 52 år” in i butiken? Förhoppningsvis har du skapat content som intresserar din målgrupp ännu mer och även lärt dig mer om din målgrupp. Följ upp dina karaktärer och lägg till nya kunskapar du fått om dem.

Fotnot: Vill du inte skapa karaktärer kan du skapa bredare schabloner genom att göra så kallade arketyper. Exempelvis, enligt ovan exempel, ”Modekvinnan”, ”Businesskvinnan”, ”Trendtjejen” eller vilken målgrupp du kan tänkas vilja nå.

Vi kan hjälpa dig med din marknadsföring

Behöver du någon att bolla idéer med kring din marknadsföring? Kanske har du kört i samma hjulspår ett tag och behöver nytänk, eller är din kalender och ditt huvud fullt med annat som rör din verksamhet? Vi jobbar dagligen med kommunikation och håller oss ständigt uppdaterade inom marknadsföring. Vi ser till att du får effekt av din marknadsföring. Så du kan fokusera på att driva din verksamhet.

KONTAKTA OSS