1. Definiera krisen

Sätt ord på hur en rådande kris kan påverka er verksamhet så ni vet hur och när er krisplan ska tas i bruk. Oftast råder osäkerhet och tidsbrist när en kris inträffar så se alltid till att ni har en plan.

2. Signalera tidigt

För att undkomma frågor är det klokt att tidigt informera om att er verksamhet följer vad som sker i händelseutvecklingen. Vilka delar av er verksamhet påverkas av omständigheterna, och vilka gör inte det? Skriv en tydlig text som beskriver situationen hos er. Informera om eventuella förändringar och åtgärder. Förklara vilka rekommendationer eller eventuella restriktioner er verksamhet följer.

3. Skapa kontakt och kommunicera

Närvaro är viktigt och skapar trygghet. Konsumenter bryr sig om ditt varumärke och vill höra ifrån dig särskilt under en kris. Så var noga med att kommunicera och håll era kunder uppdaterade. Fånga upp vanliga frågor och besvara frågor gärna innan ställs. Glöm inte att förmedla att ni fortfarande är måna om att erbjuda en god service till era kunder. Informera era kunder om hur dem kommer i kontakt med er.

4. Välj rätt kanaler att kommunicera

Under en rådande kris vart hämtar människor trovärdig information?
– Jo på nyhetssajter. Se till att ditt budskap kommuniceras ut på rätt kanaler där mottagaren är tillgänglig att ta emot ditt budskap.
Uppdatera även löpande på företagets egna kanaler på sociala medier. Dem som aktivt söker information om er verksamhet kommer att vända sig dit. Men på nyhetssajter har ni möjlighet att förmedla ett budskap innan någon aktivt söker information.

5. Var proaktiv

Redan när krisen inträffar planera framåt, hur hanterar ni krisen nu och vad händer sedan? Man kan aldrig veta när en kris inträffar men man kan vara säker på att den kommer att blåsa förbi. Hur arbetar ert företag efter krisen och vad tar ni med er för att undvika att en liknande kris inträffar igen?

Hur ser din strategi ut för din kommunikation?

Ditt val av rätt marknadsstrategi är en fråga om hur framgångsrikt ditt företag kan bli. Det är också en fråga om överlevnad. Vilket utgångsläge du, och ditt företag, har på marknaden så är vi en partner som kan hjälpa dig att nå dina mål. Kortsiktiga som långsiktiga i byggandet av ditt företags varumärke. Till din hjälp har du vår inhousebyrå, med erfarna kreatörer, som kan hjälpa dig med både idéer, text, form, film och foto. Hur kommunicerar vi dina kärnvärden i bild och text? Utifrån en analys skapar vi tillsammans en tonalitet i din identitet som positionerar ditt varumärke rätt på marknaden.

KONTAKTA OSS